کد خبر 173253
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰

شمر چه توجیهی برای کشتن امام حسین (ع) داشت؟ آیا در این باره، یعنی دفاعش از این که چرا دست به این کار زده، نکته ای از او نقل شده است؟

به گزارش مشرق به نقل از خبرآنلاین، هنوز هم جستجو در منابع کهن تاریخ عاشورا، آدمی را با عبارات شگفتی آشنا می‌کند که در تحلیل این ماجرای هولناک تاریخی کارساز است. تصور این که چرا چنین اتفاقی افتاد، همچنان نیازمند تحلیل مستند است؟ امت محمد (ص) که مدعی پیروی از آن حضرت و به ظاهر مقید به شریعت بودند، چرا و با چه توجیهی دست به این جنایت زدند ؟‌ قومی که اسلام را در دنیا منتشر ساختند و آن همه جانبازی در فتوحات کردند، و اسلام را تا اقصا نقاط افریقا و خراسان بردند، چرا پسر پیامبر خود  را با این وضع فجیع کشتند؟ آیا این جماعت، آدم های نامتعادلی شده بودند یا آن که استنادی دینی یا سیاسی برای اقدام خود داشتند؟ به خصوص افرادی مثل شمر که از اشراف کوفه و با سابقه شرکت در جنگ صفین بود، وقتی با آن شدت و حدت علیه امام حسین و اصحابش جنگید و حرف می زد و امام را به جهنم بشارت می داد و هر سخن زشت و ناهنجاری از دهانش در می‌آمد، چه فکری می‌کرد؟ چگونه عمل خود را توجیه می نمود؟

روشن است که چنین اقدامی نمی توانست بدون توجیه باشد، توجیهی که شمر را راضی کرده باشد یا دست کم سعی کند تا راضی کند یا دست کم برای ساکت کردن دیگران آن را مطرح کرده باشد.

این بود تا به عبارتی برخوردم که مربوط به سالی یا چند سالی پس از کربلا می‌شد.
ابواسحاق سبیعی گوید:

شمر همراه ما نماز می‌خواند. پس از نماز دستان خود را به آسمان بلند کرده می گفت: خدایا! تو آگاهی که من شریف هستم. مرا ببخش.

به او گفتم: چگونه خداوند تو را ببخشاید در حالی که در قتل پسر پیامبر (ص) همراهی و معاونت کرده‌ای؟

گفت: وای بر تو! چه باید می کردیم؟ این ها [حکام] دستوری به ما دادند و ما با آن مخالفت نورزیدیم. اگر با آنها مخالفت می کردیم، از شتران آبکش بدتر بودیم.

گفتم: این عذر زشتی است. اطاعت تنها در کارهای معروف است. [لسان المیزان: 3/504].
این توجیه که شمر در مقام یک فرمانده مطیع خلیفه و امیر کوفه مطرح کرده است و گفته است که حکومت به او دستور داده و او بر طبق آن عمل کرده، پدیده تازه‌ای نبود. اصل یاد شده از زمان رسول الله (ص) مطرح شد زمانی که فرماندهی به شوخی، از سربازانش خواست وارد آتش شوند. وقتی این خبر به رسول الله رسید، فرمود:‌ لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق. در اموری که معصیت خالق در آن است، اطاعت از دستور معنا و مفهومی ندارد.

شمر با نادیده گرفتن این اصل، و شاید هم برای توجیه اقدام زشت خود، اطاعت از امیران و حکام را بهانه کرد و انتظار داشت خداوند او را ببخشاید.

عبارت عربی در لسان المیزان این است:

کان شمر یُصلّى معنا ثمّ یقول: اللهم إنّک تعلم أنّى شریف فَاغفرلى! قلت: کیف یغفرالله لک و قد أعَنْتَ على قتل ابنْ رسول الله(صلى الله علیه وآله)قال: ویحک! فکیف نصنع، إنّ هؤلاء أمرونا بأمر فلم نخالفهم، و لو خالفناهم کنّا شَرًّا من هذه الحُمُر السقاة. قلت: إنّ هذا لعذرٌ قبیح فإنّما الطاعة فى المعروف.

همین نقل در طبقات ابن سعد چنین آمده است:

کان شمر بن ذى الجوشن الضبابى لایکاد اولا یحضر الصلوة معنا، فیجىء بعد الصلوة فیصلّى ثم یقول: اللهم اغفر لى، فانّى کریم لم تَلِدین اللئام. قال: فقلت له: إنّک لسىّء الرأى یوم تُسارع الى قَتْل ابن بنت رسول الله(صلى الله علیه وآله)قال: دعنا منک یا أبا اسحاق فلو کنا کما تقول و اصحابک کنّا شرًّا من الحمیر السقّاءات.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    بر شمر لعنت .....
  • بنده ی خدا ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    این حرفی که زدید خیلی سنگینه. اصل یاد شده از زمان رسول الله (ص) مطرح شد زمانی که فرماندهی به شوخی، از سربازانش خواست وارد آتش شوند. وقتی این خبر به رسول الله رسید، فرمود:‌ لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق. در اموری که معصیت خالق در آن است، اطاعت از دستور معنا و مفهومی ندارد. مگر داستان امام که به غلامش گفت برو تو تنور رانشنیده اید؟!
  • مسعود فروتن ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    نکته مناسبی را بیان کرده اید امروزه مصداق آن را بسیار می بینیم عبرتهای عاشورا همینهاست
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    بيش باد
  • بهروز ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    با تسلیت ایام مصیبت بار تاسوعا و عاشورا و شهادت امام حسین"ع"و یاران وفادار ایشان/در یک کلام بر تمامی مظاهر شرک و کفر و الحاد((اعم از:منافقان و قابیلیان و طاغتوتیان و فرعونیان و ابوجهلیان و ابولهبیان و یزیدیان و شیفتگان زر و زور و تزویر))در هر زمان و در هر مکان نفرین ابدی و لعن الله علیهم اجمعین/انشاءالله/
  • فرشته ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    لعنت خدا به عدد علمش بر شمر و یزیدیان...
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    اشتباهی منفی دادم
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    شما فرمان يك فرد غير معصوم (يعني آن فرمانده) را با فرمان معصوم مقايسه ميكني؟ در ثاني امام معصوم بقدرت الهي چنان تصرف كردند كه آتش بر آن مرد شيعه كارگر نشد آيا آن فرمانده قدرت بر اين كار داشت؟!
  • حسن ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    ای بنده خدا هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. ارتباط این دو مثال؟!
  • ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    ba salam ! aghai howida ham migoft sistem be ma dastur midad wa ma ham etaat mikardim. bale dar ase hazer ham shemr ziad ast emam hossein (s) NIST:
  • مهرو ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    درست اشاره کردین مسعود جان. امیدوارم بیدار بشن...
  • صاذق ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    دوست من آن کسی که چنین دستوری داد امام معصوم صادق اهل بیت بود و کسی که از او اطاعت نمود شاگرد برجسته ی او بود که یقین داشت امام از خودش و با هوای نفس دستور نمی دهد نه یک فرمانده هرچند والا مقام و منصوب از جانب پیامبر
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    بشششششمممار
  • حسین ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    خوبه که می گی امام دستور داده. یعنی خلیفه خدا دستور داده. اصلا می دونی اطاعت امر امام زمان واجبه بعد اطاعت امام را با اطاعت فرد عادی مقایسه می کنی. اول کل داستان مربوطه را بخوان که برای چه امام دستور داد وارد تنور بشه بعد اظهار نظر کن. یا حق
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    واقعا به اینکه در منکر اطاعات جایز نیست اعتقاد دارید؟ پس این همه وقایع در جامعه رو چطور میشه توجیه کرد؟ پس مصلحت نظام اسلامی چه؟
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    انسان در مقابل دستور ، مجبور نیست - هزار راه وجود دارد برای فرار - تازه مگر حر توبه نکرد ؟ - اینها حب نفس و دنیا داشتند اطاعت از دستور بهانه است - و اما فرق بین آن آتش رفتن با دستور امام صادق (ع) : آن آتش رفتن دستور فرمانده بود که معصیت بود - اما در اینجا رابطه امام صادق(ع) فرمانده و سرباز نبود - مرید و مراد بود - عاشق و معشوق است - آن فرد مجبور نبود برود درون تنور - اما چون عاشق عارف بود رفت - درس امام هم همین بود . چندتا مثل این عاشق وجود دارد در خراسان - مثل داستان حضرت ابراهیم در ذبح کردن حضرت اسماعیل و ... لطفا قاطی نشود - در سیره ائمه اجباری نیست - چون این افراد هستند که میل به ائمه می کنند -
  • حسین صنعتی ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    و بر شمرهای زمانه حمد بن خلیفه آل ثانی ، ملک عبدالله ، اردوغان ، عبدالله صالح ، آل خلیفه و...
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    0 0
    این منفی رو خود شمر داده . شک نکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس